2014. október 2., csütörtök

DC-filmcsokor


Számos animált képregény-adaptációról lehetett már olvasni a blogon - elsősorban a DC Comics figuráival a főszerepben (nem feltétlenül azért, mert jobban kedvelném ezt a képregénykiadót, mint a Marvelt; egyszerűen csak több rajzfilmje van, mint a riválisának). Az elmúlt néhány hónap során sokat foglalkoztam az ún. DC animated universe (DCAU) több sorozatával is, pontosabban: azokkal a szériákkal, melyekkel minden kezdődött: Batman - A rajzfilmsorozat, Superman - A rajzfilmsorozat, Batman Beyond. Ezekből a sorozatokból több egész estés film is kinőtte magát; jelen bejegyzésben kettőről lesz szó, plusz egy harmadikról, ami szintén a DCAU része, de a jelen sorok írásakor még nem érintett Justice League-hez kapcsolódik. (A teljes DCA-univerzumról részletesen itt olvashatsz.)



Superman - Brainiac attacks

A Superman-TAS alapján 2006-ban készült filmben egy meteor száguld a Föld felé, ami hamarosan be is csapódik Metropolisban - egy LexCorp-telepen. Brainiac érkezett a bolygóra, hogy ismét megpróbálja magába szívni a világ minden tudását, mielőtt elpusztítaná. Természetesen Superman azonnal a helyszínre siet és összecsap egyik legrégebbi ellenfelével - és sikerül legyőznie. Brainiac robotteste darabokra robban - ám a szintén rövidesen felbukkanó Lex Luthor észrevesz egy még működőképes áramköri panelt a földön, amit gyorsan zsebre vág. Később, egy titkos laboratóriumban, Luthor egyezséget köt Brainiackel; utóbbi végez Supermannel, előbbi pedig a Föld urává válik. A szövetséget egy új, rendkívül fejlett robottesttel szentesítik, amivel Brainiac képes megtalálni Supermant akkor is, amikor az "civilben" van.
Clark Kent ezalatt megpróbálja elmondani Loisnak az iránta táplált érzéseit, ám halálos ellensége éppen akkor fedezi fel az egyik elegáns étteremben ülő párt, amikor a férfi elárulná valódi személyazonosságát. A támadás során Lois súlyosan megsérül, így Superman elé több feladat is hárul: meg kell semmisítenie a mindennél erősebb Brainiacet és gyógymódot kell találnia Lois állapotára, mielőtt túl késő lenne.


Nem akarom bő lére ereszteni: tömör, szinte csak a harcra kihegyezett film a Brainiac attacks, amit elvétve megszakít néhány mellékszál, pl. Luthor ügyeskedése, Clark belső vívódása, vagy Jimmy újságírói magánakciója Mercyvel.
A sorozattal szemben most sokkal több a humor, mégpedig fura módon Luthor részéről, akire a szériában sok mindent lehetett mondani, csak azt nem, hogy vicces lenne. Szerencsére a karaktere nem fordul át önparódiába, ezt a hibát sikeresen elkerülték az alkotók.
A történetben van egy nagyon ügyes csavar, ami abszolút váratlan, noha talán nem ismeretlen az ilyesmi azok számára, akik már sok filmet láttak (én igen, mégis meglepetés volt számomra a kiszámíthatatlanságával).
Természetesen van elmaradhatatlan hepiend, és a nagy, kék cserkészfiú is rájön arra, mit kell tennie ahhoz, hogy megtalálja az egyensúlyt Superman, Clark és Lois között.
Az általános Superman-kánonhoz nem sokat tesz hozzá, de a sorozat hangulatát és stílusát maximálisan hozza; olyan, mint egy 75 perces epizód, csak ez szélesvászonban látható, és 5.1-ben dörög.


Justice League - Trapped in Time

A Justice League (Igazság Ligája) a DC Bosszúállókja, ha erősen leegyszerűsített párhuzamot akarnék vonni a két nagy kiadó között.
Lex Luthor és a Végzet Légiója (Bizarro, Cheetah, Toyman, Solomon Grundy, Black Manta, Captain Cold és Gorilla Grodd) arra készül, hogy globális katasztrófát idézzen elő, ám Superman és az Igazság Ligája szembeszáll velük és legyőzi őket, aminek következtében Luthor eltűnik egy robbanásban. 1000 évvel később, a 31. századi Metropolisban a Szuperhősök Légiójának két leendő tagja, Karate Kid és Dawnstar egy múzeumban sétál, miközben a jövőjükről beszélgetnek. Az egyik tárolóban felfedezik Luthor jégbe fagyott testét, amit az elégedetlenkedő és türelmetlen fiú a tudtán kívül kiszabadít. Luthor egy szintén a múzeumban lévő tárgy, ill. az abban lakozó téren és időn túl létező lény segítségével visszatér a saját idejébe, ahol kieszel egy tervet, amivel egyszer és mindenkorra legyőzheti Supermant és az Igazság Ligáját: embereit visszaküldi az időben, hogy akadályozzák meg a csecsemő Kal-El, a későbbi Superman Földre kerülését, így a Liga sosem fog létezni abban az idősíkban. Karate Kid és Dawnstar követik Luthort a 21. századba, és figyelmeztetik a Ligát az egész történelmet fenyegető veszélyre, ill. együtt veszik fel a harcot az ellenséggel.


A 2014-es JL-film meglepően rövid, alig 52 perces (kb. mintha két, átlagos hosszúságú rajzfilm-epizód lenne összefűzve), de annál intenzívebb és érdekesebb, ezért aztán nem lehetnek az embernek rossz érzései, hogy miért csak ennyi.
Meglepő módon a Liga tagjai némiképp háttérbe szorulnak a két fiatal mellett, inkább ők vannak fókuszban, hiszen kvázi miattuk, pontosabban Karate Kid miatt történik az egész galiba, amit helyre kell hozniuk minél gyorsabban, mielőtt visszafordíthatatlan károkat szenvedne az idővonal.
Feltűnik persze a Liga "kemény magja", Superman, Batman, Aquaman, Kiborg, a Villám és Wonder Woman, de ezúttal kisebb szerep jut nekik - hasonlóan a rosszfiúkhoz, akik csak Luthor heroldjai. Ezzel együtt azért minden karakter megkapja a neki járó "15 percet", sőt Grundy és Cheetah még egy kifejezetten jópofa, humoros jelenetben is szerepel, amikor álöltözetben magukénak mondják a Jonathan és Martha Kent által az űrhajóból éppen kihúzott kisbabát.
A megszokottnál ebben a filmben is több humor van, aminek nagy részét a kansasi kukoricásban látható kergetőzésbe írták bele az írók. Persze van sok bunyó is puszta kézzel és lövöldözéssel egyaránt, akad néhány nagy robbanás, kap egy adaggal a néző az időparadoxonok kérdéséből, és persze a két fiatal is sok tapasztalattal lesz gazdagabb a kaland végén. Ami lehet, hogy csak a kezdet? Vagy a folytatás?
Átlagosan jó Justice League-film az Időcsapda; sokkal "családbarátabb", mint elődei, vagyis nem annyira véres és erőszakos, mint egynémely korábbi alkotás. Vannak ennél jobban sikerült adaptációk, de a sorba ez is tökéletesen beleillik.


Batman Beyond - Return of the Joker

A sötéten cyberpunk stílusú Batman Beyond kapcsán talán sokan hiányolták a régi, jól ismert ellenfeleket, elsősorban a Jokert, aki nélkül Batman egyszerűen nem létezhet, hiszen ha úgy tetszik, egymásnak adják a létezésük értelmét. Nos, 2000-ben talán hasonlóan gondolták a széria írói is, hiszen egy egész estés film keretében visszahozták az életbe (?) a vihogó őrültet.
A Jokerek nevű utcai banda egy csoportja betörések sorozatát hajtja végre; értékes ipari berendezéseket lopnak el. Bruce Wayne és Terry McGinnis úgy véli, valaki a háttérből irányítja a fiatalokat, akik előre megtervezett tematika szerint rabolnak. Wayne időközben azt tervezi, hogy visszatér a vállalata élére, amit egy estélyen akar hivatalosan is bejelenteni, váratlanul rajtuk ütnek azonban a Jokerek, akiket a régóta halottnak hitt nemezis vezet. Bruce-nak meggyőződése, hogy imposztorral van dolguk, ám minden jel arra utal, hogy mégsem.
Joker veszélyesebb, mint valaha: ismeri a Denevérember titkát, és egyszerre akar bosszút állni legnagyobb ellenfelén, ill. káoszba taszítani Neo-Gothamet. Terry nyomozásba kezd, és hamarosan döbbenetes felfedezést tesz, melynek gyökerei évtizedekkel korábbra nyúlnak vissza.


Nem lehet spoilerezés nélkül a film legsokkolóbb fordulatáról írni, ezért aztán direkt nem is tettem be olyan képet illusztrációnak, ami bármilyen módon utalna arra.
A történet és a cselekmény eléggé hasonló stílusú, mint a sorozat, ám a film mégis több ennél. A látványon felfedezhető, hogy az alkotók ezúttal nem voltak annyira keretek közé szorítva, mint korábban; több a filmszerű beállítás és mozgás, ill. általában az is érezhető, hogy nem csak egy 76 perces, tehát a szokásoshoz képest jóval hosszabb epizódról van szó. A sztori megfelelően ki van dolgozva, ahhoz illő arányokkal, tempóval és ritmussal, na meg persze kiváló hangulattal, ami már a szériára is jellemző volt.
Megjelennek a jól ismert mellékszereplők is (kivéve Maxet), sok a harc, vannak óriási robbanások, atmoszféra-teremtő a zene (továbbra is Kris Carter tépi az elektromos gitár húrjait), és még néhány érdekes cameoval is lehet találkozni (na, ki a nagyi?).
A sorozathoz képest erőszakosabb lett a film, ennek köszönhető, hogy annak idején előbb egy "gyerekbarátabb" verzió jelent meg belőle, amit később követett a vágatlan változat. Bár előbbit nem láttam, sejtem, mik lehettek azok a jelenetek és szövegek, amik elsőre nem mentek át a cenzúrán: Joker különösen kegyetlen és brutális, láthatunk gyilkosságot és "frissen megölt" hullát, van némi vér is, szóval a Return of the Joker mintegy "megágyazott" azoknak a DC-s rajzfilmeknek, melyek az elmúlt években jelentek meg.
Ez a produkció vitán felül az "erősebbek" közé tartozik a DC-filmeken belül; nagy kár, hogy csak egy készült belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése